05.03. klo 23.00

Location

Teatro-sali, Logomo WWW →
Address Junakatu 9, Turku

Liput

Lauantailippu 35–49 € (neljä konserttia)

Linda Fredriksson Juniper

Linda Fredriksson – saksofonit
Tuomo Prättälä – kosketinsoittimet
Mikael Saastamoinen – basso
Olavi Louhivuori – rummut

Saksofonisti Linda Fredriksson on noussut viime vuosina yhdeksi Suomen valovoimaisimmista saksofonisteista ja jazzmuusikoista. Hän on tullut tunnetuksi useiden eturivin yhtyeiden kuten Mopo, Ricky-Tick Big Band ja Superposition rämäpäisenä improvisoijana ja muuntautumiskykyisenä muusikkona, ja hänen rikas ja omalaatuinen lähestymisensä musiikkiin on tehnyt hänestä myös kansainvälisesti tunnustetun suomalaisen jazzin kärkinimen. Nyt Fredriksson astuu esiin säveltäjänä ja yhtyejohtajana sooloprojektissaan Juniper. Hän tuo kuultavaksi ”hiljaisen ja ujon puolensa” säveltämää musiikkia: rehellistä, yksityistä ja sielultaan singer-songwriter-musiikkia jazz-yhtyeen soittamana.

Debyyttialbumi julkaistiin lokakussa 2021. Altto- ja baritonisaksofonien virtuoosina tunnettu Fredriksson soittaa levyllä myös bassoklarinettia ja vastaa esimerkiksi työhuoneensa vanhan patterin ja lähimetsän narisevan puun kenttä-äänityksistä. Albumilla ovat tärkeässä osassa myös kaksi lapsuudesta asti mukana kulkenutta instrumenttia: alakerran Onnilta saatu reikäinen, auton alle jäänyt akustinen kitara sekä naapurin Lauralta peräisin oleva Rhythmic 8 -syntetisaattori.

Kappaleet ovat kypsyneet hitaasti ja viipyillen kitaran ja pianon kanssa laulaen omassa tilassa. “Se on oma maisemani ja rauhan paikkani kaiken kaaoksen keskellä. Kupla, jonka sisällä on ollut hyvä olla ”, Fredriksson kuvailee.

Musiikillisiksi vaikutteikseen hän listaa artisteja, kuten Sufjan Stevens, Alice Coltrane, Feist, Eric Dolphy, Neil Young, Iro Haarla ja Billie Eilish.

”Koko levyn teon ajan olen fonia soittaessa halunnut palvella musan tunnelmaa ja yrittänyt tehdä valintoja musiikki edellä. Monesti olen päättänyt soittaa tosi vähän, vaikka joku mörkö pään sisällä on huudellut, että pitää soittaa nopeasti ja paljon. Kaikkien improvisaatioiden ja solististen osuuksienkin johtotähtenä on ollut kokonaisuus ja kunkin biisin ominainen tunnelma”, Fredriksson kertoo.