Beyoncé Ville Vannemaan käsissä
Kapellimestari ja saksofonisti Ville Vannemaalle on vuosien varrella kertynyt kokemusta monen ison orkesterin johtamisesta. Turku Jazz Orchestran taiteellisena johtajana hän on ehtinyt olla reilun vuoden ajan. Vannemaa kehuu vuolaasti TJO:n asennetta ja määrätietoista suhtautumista soittamiseen.
– Turku Jazz Orchestrassa tehdään töitä pitkäjänteisesti. Koko poppoosta huokuu innostus ja yhdessä tekemisen meininki. Kapellimestarina on ollut hienoa huomata soittajien kollektiivinen kunnioitus, ja miten kaikki yhdessä tekevät töitä yhteisen asian eteen.
Tanssiva tyttö innostui Beyoncésta
Turku Jazz Festivaleilla esitettävän, Beyoncén musiikkiin perustuvan keikan Vannemaa kertoo muhineen hänen mielessään jo muutaman vuoden ajan. Alkusysäys musiikkivalinnalle on yllättävä ja samalla suloinen:
– Vastikään viisi vuotta täyttänyt tyttäreni oli vauvana aikamoinen tanssityttö. Kun hän oli oppinut kävelemään, hän riemastutti meitä tanssimalla kuulemansa musiikin tahdissa. Erityisesti hänet sai vauhtiin Beyoncén ”Love on Top” -kappale. Biisin soitua muutaman kerran tyttäreni tanssin taustalla huomasin, että tässähän on aika jazzmainen soinnutus! Kuunneltuani lisää Beyoncén musiikkia tajusin, että valikoidut, vahvoja afroamerikkalaisen rytmimusiikin elementtejä sisältävät kappaleet taipuisivat hyvin big bandin soitettavaksi.
Sovitukset uskollisia alkuperäisversioille
Produktion biisivalinnat Vannemaa kertoo tehneensä fiilispohjalta, mutta samalla solistin näkökulmaa ajatellen.
– Vaikka tällaisissa tapauksissa tuotantoa valmistellaan ikuisuus, itse harjoitus- ja keikkavaihe ovat ohi hujauksessa. Beyoncén musiikin kohdalla en ole halunnut viedä sitä kauas alkuperäisestä rakenteesta, saati lähteä soittamaan sitä swinginä tai perinteisenä big band- sovituksena, kuten usein tällaisissa tapauksissa tehdään. Kunnioitan musiikkikappaleiden muotoa ja laulajan alkuperäistä roolia sovituksissani, jotta orkesterin ulkopuolelta tulevan solistin olisi mahdollisimman helppo lyhyen harjoittelujakson aikana hypätä kelkkaan mukaan. Toki sovituksiini on lisätty erilaisia elementtejä siitä syystä, että Beyoncén musiikki ei ole big band-musiikkia, mutta kuitenkin lähtökohtani on, että lauluosuus on mahdollisimman muuttumaton ja alkuperäistä sävellystä kunnioittava.
Levyltä nuotintaminen
– Transkriptioita eli (tässä tapauksessa) levyltä kuuntelemani musiikin nuotintamista tehdessäni kirjoitan ensin mahdollisimman tarkkaan ylös komppirakenteen sekä solistin ja taustalaulajien osuudet. Tuon struktuurin päälle orkestroin puhaltimien jaksotukset. Sen jälkeen mietin muotoseikkoja. Olen halunnut sisällyttää näihin kappaleisiin myös soolo- ja bändiosuuksia alkuperäiseen sovitukseen liikaa puuttumatta, Vannemaa selvittää.
Produktion kasaamisen Vannemaa aloitti jo viime syksynä koostamalla itselleen soittolistan Beyoncén lauluista. Mukana oli useita kappaleita, mutta kuuntelukertojen myötä mukaan seuloutui sovitustyöhön parhaiten soveltuvat biisit.
– Kappaleet ovat ensinnäkin sellaisia, joista itse tykkään, mutta niiden tulee luontua myös orkesterin esitettäviksi. Kun olen saanut biisiluettelon koottua, alan saman tien miettiä esitysjärjestystä. Näin etenemällä kykenen pelaamaan sovituksien kanssa. Konsertista ei pääse tulemaan tasapaksua kuunneltavaa, sillä pystyn tekemään ohjelmarungon, jossa edetään vaihtelevammilla ja moni-ilmeisemmillä sovituksilla kuin muutoin saatettaisiin tehdä. Yritän luoda kokonaisuuden, joka kannattelee itse itseään.
Vannemaa ei ole unohtanut sovituksissaan Beyoncén musiikin elektronisuutta. Mukana on keyboard-pianisti ja sähkökitaristi, joilta taittuvat oikeanlaiset soundit. Samoin lyömäsoitinpuolella on kaksi lyömäsoittajaa, joista toinen käyttää elektronisia rumpuja.
– Sovituksissani pyrin yhdistämään akustisen ja elektronisen maailman niin, etteivät ne kuulostaisi erillisiltä.
Laulusolistina Astrid Nicole
Yhteistyö laulaja Astrid Nicolen kanssa on sujunut loistavasti.
– Pääsin kuulemaan Astridia ensimmäisen kerran vieraillessani Espoo Big Bandin kapellimestarina reilu vuosi sitten. Hän lauloi silloin kerrassaan upeasti, ja hänen kanssaan oli tosi helppo työskennellä. Olin lykännyt aikoinaan Beyoncé-produktiotani sen takia, että hänen musiikkinsa asettaa järjettömän kovat vaatimukset laulajan osaamiselle. Suomesta ei montaa vokalistia noin haastavaan paikkaan edes pystynyt kuvittelemaan, mutta sitten eräs kollegani ehdotti Astridia solistiksi. Hän oli ylivoimaisesti paras vaihtoehto, ja onneksi hän suostui tulemaan mukaan, riemuitsee Vannemaa.
Teksti: Eija Talo-Oksala
Kuva: Teemu Mattsson
Turku Jazz Orchestra feat. Astrid Nicole: Beyoncé!, la 4.3.2023 klo 22.30, Teatro-sali, Logomo. Liput: lippu.fi/turkujazz